Presentatie tips voor Managers

Elke manager raakt er vroeg of laat mee geconfronteerd; een presentatie verzorgen voor een groep.
Dit kan zijn voor klanten, collega’s of medewerkers. In staat zijn om een effectieve presentatie te verzorgen wordt gezien als één van de standaard kwalificaties waarover elke manager moet beschikken. Helaas is dit juist een vaardigheid die wel eens ontbreekt bij vele managers. Daar zijn zij er vaak ook van bewust, en soms zorgt dat besef er juist voor dat de spreker zenuwachtig wordt en dus een slechte beurt maakt.

Gelukkig is effectief presenteren een vaardigheid die met de juiste begeleiding en aanpak gemakkelijk is aan te leren. Hierbij is het lezen hierover, zoals dat bij alles het geval is, een goede start. Daarnaast zijn er verschillende aanbieders van open trainingen en zelfs van presentatie coaching programma’s waarbij managers in hun eigen omgeving kunnen worden gecoacht om een effectievere spreker te worden.

Voor managers, en natuurlijk ook voor een ieder die zijn vaardigheden in effectief spreken wilt verbeteren, kunnen de volgende tips heel handig blijken;

Richt je op het doel van de presentatie. Hiervoor moet je van tevoren duidelijk omschrijven wat je wilt bereiken met je presentatie. Probeer ook vooraf de verwachtingen van jouw publiek in kaart te brengen. Hoe meer je weet over hun verwachtingen, hoe beter je daarop kan inspelen met je  presentatie en hoe beter jij je kan voorbereiden op eventuele vragen.

Wees professioneel; zakelijke presentaties zijn er niet om jouw kwaliteiten als stand-up comedian te tonen. Een grapje tussendoor om het ijs te breken kan geen kwaad, maar laat je niet verleiden tot het vertellen van ongerelateerde anekdotes en verhaaltjes. Houdt rekening dat jouw publiek bestaat uit mensen die waarschijnlijk een drukke agenda hebben en het enorm zullen appreciëren als jij jouw verhaal effectief en efficiënt verteld.

Zoals eerder aangehaald is het belangrijk om te weten wie jouw publiek is. De verwachtingen van elke groep verschilt en daar zul jij op moeten inspelen. Klanten zijn geïnteresseerd in andere informatie dan uw medewerkers. Jongeren interesseer je door andere voorbeelden dan ouderen. De gevoelige snaar bij een vrijgezel ligt ergens anders in vergelijking met een moeder met drie kinderen. Probeer dus van tevoren zoveel mogelijk informatie te verzamelen over je publiek en stem de inhoud van je verhaal en de voorbeelden die je gebruikt ter versterking daarvan zorgvuldig samen.

Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, weet waarover je praat. De drie belangrijkste sleutelwoorden hierbij zijn voorbereiding, voorbereiding en voorbereiding. Niemand luistert graag naar een spreker bij wie duidelijk te zien is dat die eigenlijk zijn eigen verhaal niet helemaal begrijpt. Praat je over een product, zorg ervoor dat je het product door en door kent. Als het even kan, zorg ervoor dat je het product ook zelf hebt ervaren of gebruikt. Dat heeft veel meer effect dan vertellen op basis van wat je hebt gelezen in het informatieboekje.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s